Varit v hlinenom hrnci je zazitok! (Baklazanove subzi s kokosovym mliekom)

Uz par dni je nedaleko nasho cinziaku trh, bazaar - jarmok. Chodila som nakukat na hlinene hrnce, ktore tam predavaju, spytala som sa na cenu. Vraj 600 rupii vacsie, 400 rupii mensie. Musim sa viac opalovat, kvoli nizsim cenam.... :(


22IMG_8669

22IMG_8670

Zdalo sa mi to dost, ked si pomyslim, ze hrniec sa mi moze rozpadnut v rukach. Nevedela som sa rozhodnut, ci kupit. Kazdy den cestou do skoly a zo skoly mi tam zrak padne. Vcera ma prekvapil moj Sunil. Prisiel domov z prace a hovori detom, nech idu s nim na prechadzku, kym ja dorobim veceru. Zamierili rovno na trh, pretoze Sanabka uz stihla vymalovat vsetky vymalovanky, ktore si tam naposledy vybrala. Domov sa vratili s novymi vymalovankami, Salonka s knizkami a Sunil s tromi hlinenymi hrncami! A vraj vsetky tri za 200 rupii. Vacsi za 100 a dva mensie za 50. Ten najmensi je vraj dobry na vyrobu jogurtu.


22IMG_8966
Este, ze sa tak vyborne doplname, pretoze kde sa ja neviem rozhodnut, Sunil rozhodne za mna :)

Nemohla som sa dockat az niektory z hrncov vyskusam. Vecer som zhladavala vsetky mozne informacie na internete, ako sa hrnce pouzivaju, ako sa v nich vari, pecie a ako sa cistia a udrzuju v dobrej forme. 

  1. Hlineny hrniec pred pouzitim oplachneme vlaznou vodou a namocime ho do vlaznej vody aspon na 15 minut tak, aby bol celkom ponoreny. Uvidite ako z neho vychadzaju male bublinky - nasakuje vodu. Dokonca ich budete aj pocut. Kym sa hrniec maca pripravte si vsetky suroviny. Co treba nakrajat, nakrajajte. 
  2. Hrniec po 15 minutach vytiahneme z vody a chvilku podrzime, aby odkvapkal. Horak zapneme na mierny ohen a polozime nan hrniec. Hrniec treba zahrievat pomaly, postupne. Ak by sa dal hned na prilis silny ohen, mohol by prasknut. Tu som sa bala, ze ked ho polozim na horak, hrniec sa na nom cely rozpadne. Ale vydrzal!
A ak vam do tohoto bodu hrniec vydrzal, mozete pokracovat s varenim.






BAKLAZANOVE SUBZI S KOKOSOVYM MLIEKOM



22IMG_8847


CO POTREBUJETE:

1/2 lyzicky tmavych horcicnych semienok
niekolko kari listkov
1 zelena chilli papricka
3 baby baklazany
olej (pouzila som slnecnicovy, mozete pouzit aj kokosovy)
4 struciky cesnaku
1/3 lyzicky mletej kurkumy
sol
mlete cierne korenie
1/2 lyzicky garam masala



AKO POSTUPOVAT:

Nezabudnite hrniec pred pouzitim na 15 minut namocit!

22IMG_8813


Ked sa nam uz uspesne podarilo postavit hlineny hrniec na horak, pridame olej. Ohen postupne zvysujeme az na plnu silu. Na olej dame horcicne semienka a kari listky. Semienka nechame chvilku poprazit. Pridame chilli papricku.

1


Potom pridame na pasiky nakrajanu cibulu a na silnom ohni restujeme domakka. Obcas premiesame. Cibula restovana v hlinenom hrnci vas zoznami s vonou, aku ste vo svojej kuchyni este necitili. Je mi teraz jasne, ze TAKTO to ma vonat, ked sa restuje cibula. Fantazia!
2


Ohen zmiernime a pridame nadrobno nakrajany cesnak a mletu kurkumu. Premiesame.

3


Dalej pridame nakrajane baby baklazany, sol a premiesame. Znova ta ina - nova vona baklazanov, o ktorej som doteraz ani nechyrovala. Hrniec prikryjeme pokrievkou a na miernom ohni baklazany dusime 5 minut.

22IMG_8827


Premiesame a pridame kokosove mlieko, mlete cierne korenie a garam masala. Znova premiesame a na miernom ohni pod pokrievkou varime dalsich 5 minut. (Po chvilkach nakuknite a premiesajte.)


22IMG_8833


Pridame nasekanu koriandrovu vnat a hrniec odstavime z ohna; prelozime ho na mriezku. Nechame ho prikryty a uvidime, ze jedlo sa v nom este stale chvilu vari. Vzdy polozte hrniec na mriezku!, kde postupne vychladne, nikdy nie na iny povrch.

22IMG_8835


Servirujeme posypane koriandrovou vnatou, s plackami.


Hlinene hrnce maju odo mna BIG LIKE! Teraz uz len skusit si to na trojnozke priamo nad ohnikom v prirode :)




Este niekolko rad:

  • Ked si hrniec kupujete, dbajte na to, aby nemal ziadne praskliny.
  • Ak ste si kupili hlineny hrniec bez glazury (tak ako ja), prvykrat v nom nevarte prilis aromaticke jedlo (ako napr. ryby), pretoze hrniec vsetko nasiakne (pachy aj chute). 
  • Ak pouzijete hrniec do rury, vkladajte ho do studenej rury. Ruru zapnite az ked je hrniec v nej. Ak by ste ho vlozili do predohriatej rury, riskujete, ze vam praskne.
  • Hrnce bez glazury sa nesmu umyvat ziadnym chemickym pripravkom, saponatom. Namocte ich do horucej vody a nechajte odmacat. Potom kefkou len jemne ocistite a nechajte vyschnut pri izbovej teplote. Ak by mali nejake silnejsie skvrny, ci mastnotu, bolo mi povedane dat do hrnca trocha soli alebo piesku a tym to "vydrhnut". Potom v nom chvilu povarit vodu s troskou octu alebo citronovej stavy (pre odstranenie pachov), vyliat a nechat vyschnut.
  • NIKDY nezabudnite na namacanie pred pouzitim!

Komentáre

  1. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Míša, děkuji Ti za podrobné vysvětlení, nemám sice zkušenosti s vaření v hrnci bez glazury, ale musí říci, že jsi mě velmi nalákala, měj se hezky Sonia :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mna to tiez uz dlho pokusalo :) Dakujem, pozdravujem.

      Odstrániť
  3. Konečne som sa dozvedela, po čom už dlhšie pátram. Nikto mi nevedel dať u nas uspokojivu odpoved. Ďakujem.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Vynikajúci recept, aj keď z hlineného hrnca musel byť ešte lepší.

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára