štvrtok 13. marca 2014

Variť v hlinenom hrnci je zážitok! (Baklažánové subzi s kokosovým mliekom)

Už pár dní je neďaleko nášho činžiaku trh, bazaar - jarmok. Chodila som nakúkať na hlinené hrnce, ktoré tam predávajú, spýtala som sa na cenu. Vraj 600 rupií väčšie, 400 rupií menšie. Musím sa viac opaľovať, kvôli nižším cenám.... 😔


22IMG_8669

22IMG_8670

Zdalo sa mi to dosť, keď si pomyslím, že hrniec sa mi môže rozpadnúť v rukách. Nevedela som sa rozhodnúť, či kúpiť. Každý deň cestou do školy a zo školy mi tam zrak padne. Včera ma prekvapil môj Sunil. Prišiel domov z práce a hovorí deťom, nech idú s ním na prechádzku, kým ja dorobím večeru. Zamierili rovno na trh, pretože Sanabka už stihla vymaľovať všetky vymaľovánky, ktoré si tam naposledy vybrala. Domov sa vrátili s novými vymaľovánkami, Salonka s knižkami a Sunil s tromi hlinenými hrncami! A vraj všetky tri za 200 rupií. Vačší za 100 a dva menšie za 50. Ten najmenší je vraj dobrý na výrobu jogurtu.


22IMG_8966
Ešte, že sa tak výborne dopĺňame, pretože kde sa ja neviem rozhodnúť, Sunil rozhodne za mňa 😃

Nemohla som sa dočkať až niektorý z hrncov vyskúšam. Večer som zhľadávala všetky možné informácie na internete, ako sa hrnce používajú, ako sa v nich varí, pečie a ako sa čistia a udržujú v dobrej forme. 

  1. Hlinený hrniec pred použitím opláchneme vlažnou vodou a namočíme ho do vlažnej vody aspoň na 15 minút tak, aby bol celkom ponorený. Uvidíte ako z neho vychádzajú malé bublinky - nasakuje vodu. Dokonca ich budete aj počuť. Kým sa hrniec máča pripravte si všetky suroviny. Čo treba nakrájať, nakrájajte. 
  2. Hrniec po 15 minútach vytiahneme z vody a chvíľku podržíme, aby odkvapkal. Horák zapneme na mierny oheň a položíme naň hrniec. Hrniec treba zahrievať pomaly, postupne. Ak by sa dal hneď na príliš silný oheň, mohol by prasknúť. Tu som sa bála, že keď ho položím na horák, hrniec sa na ňom celý rozpadne. Ale vydržal!
A ak vám do tohoto bodu hrniec vydržal, môžete pokračovať s varením.






BAKLAŽÁNOVÉ SUBZI S KOKOSOVÝM MLIEKOM



22IMG_8847


ĆO POTREBUJETE:

1/2 lyžičky tmavých horčičných semienok
niekoľko karí lístkov 
1 zelená chilli paprička 
3 baby baklažány
2 veľké červené cibule
olej (použila som slnečnicový, môžete použiť aj kokosový)
4 strúčiky cesnaku
1/3 lyžičky mletej kurkumy
soľ
mleté čierne korenie
1/2 lyžičky garam masala



AKO POSTUPOVAŤ:

Nezabudnite hrniec pred použitím na 15 minút namočiť!

22IMG_8813


Keď sa nám už úspešne podarilo postaviť hlinený hrniec na horák, pridáme olej. Oheň postupne zvyšujeme až na plnú silu. Na olej dáme horčičné semienka a karí lístky. Semienka necháme chvíľku popražiť. Pridáme chilli papričku.

1


Potom pridáme na pásiky nakrájanú cibuľu a na silnom ohni restujeme domäkka. Občas premiešame. Cibuľa restovaná v hlinenom hrnci vás zoznámi s vôňou, akú ste vo svojej kuchyni ešte necítili. Je mi teraz jasné, že TAKTO to má voňať, keď sa restuje cibuľa. Fantázia!
2


Oheň zmiernime a pridáme nadrobno nakrájaný cesnak a mletú kurkumu. Premiešame.

3


Ďalej pridáme nakrájané baby baklažány, soľ a premiešame. Znova tá iná - nová vôňa baklažánov, o ktorej som doteraz ani nechýrovala. Hrniec prikryjeme pokrievkou a na miernom ohni baklažány dusíme 5 minút.

22IMG_8827


Premiešame a pridáme kokosové mlieko, mleté čierne korenie a garam masala. Znova premiešame a na miernom ohni pod pokrievkou varíme ďalších 5 minút. (Po chvíľkach nakuknite a premiešajte.)


22IMG_8833


Pridáme nasekanú koriandrovú vňať a hrniec odstavíme z ohňa; preložíme ho na mriežku. Necháme ho prikrytý a uvidíme, že jedlo sa v ňom ešte stále chvíľu varí. Vždy položte hrniec na mriežku!, kde postupne vychládne, nikdy nie na iný povrch.

22IMG_8835


Servírujeme posypané koriandrovou vňaťou, s plackami.


Hlinené hrnce majú odo mňa BIG LIKE! Teraz už len skúsiť si to na trojnožke priamo nad ohníkom v prírode 👩🏻‍🍳




Ešte niekoľko rád:

  • Keď si hrniec kupujete, dbajte na to, aby nemal žiadne praskliny.
  • Ak ste si kúpili hlinený hrniec bez glazúry (tak ako ja), prvýkrát v ňom nevarte príliš aromatické jedlo (ako napr. ryby), pretože hrniec všetko nasiakne (pachy aj chute). 
  • Ak použijete hrniec do rúry, vkladajte ho do studenej rury. Rúru zapnite až keď je hrniec v nej. Ak by ste ho vložili do predohriatej rúry, riskujete, že vám praskne.
  • Hrnce bez glazúry sa nesmú umývať žiadnym chemickým prípravkom, saponátom. Namočte ich do horúcej vody a nechajte odmáčať. Potom kefkou len jemne očistite a nechajte vyschnúť pri izbovej teplote. Ak by mali nejaké silnejšie škvrny, či mastnotu, bolo mi povedané dať do hrnca trocha soli alebo piesku a tým to "vydrhnúť". Potom v ňom chvíľu povariť vodu s troškou octu alebo citrónovej šťavy (pre odstránenie pachov), vyliať a nechať vyschnúť.
  • NIKDY nezabudnite na namáčanie pred použitím!

8 komentárov:

  1. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Míša, děkuji Ti za podrobné vysvětlení, nemám sice zkušenosti s vaření v hrnci bez glazury, ale musí říci, že jsi mě velmi nalákala, měj se hezky Sonia :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Konečne som sa dozvedela, po čom už dlhšie pátram. Nikto mi nevedel dať u nas uspokojivu odpoved. Ďakujem.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Vynikajúci recept, aj keď z hlineného hrnca musel byť ešte lepší.

    OdpovedaťOdstrániť